Какъв е Бог



 

Едно от определенията за Бог намираме в Уестминстерския Катехизис и то гласи: Бог е дух, безкраен, вечен, и непроменим в Своето битие, мъдрост, сила, святост, справедливост, доброта и истина.

За да придобием по-дълбоко разбиране за същността и характера на Бог, можем да погледнем в Божието Слово, където откриваме как Бог представя Себе Си.


Бог е дух

 

Бог не е подложен на ограниченията на физическото тяло. Той не е ограничен от времето и пространството*.

В Йоан 4:24 се казва: Бог е дух; и онези, които Му се кланят, с дух и истина трябва да се кланят.


Бог е един

 

За да отгорим на въпроса как Бог е един и в същото време Триединен, включващ три Божествени Личности: Бог Отец, Бог Син, и Бог Свят Дух, трябва да имаме предвид, че в Божието Слово намираме два вида единство - абсолютно единство и сложно единство**.

Изразът 'един човек' говори за абсолютно единство, защото се отнася за едно лице. Но когато четем в Битие 2:24, че мъжът и жената ще бъдат 'една плът', тук вече се говори за сложно единство, като се разбира единство на две лица.

В Битие 22:2,12; Амос 8:10; Еремия 6:26 и на други места в Библията думата яхид (יָחִיד) се употребява за да предаде идеята за абсолютно единство.

Във Второзаконие 6:4 се казва: Слушай, Израилю: Еова нашият Бог, е един Господ.

Подобно на Ездра 3:1 и Езекил 37:17, в този стих еврейската дума за 'един' е ешат (אֶחָד) носеща смисъла на сложно единство. Използваната еврейска дума за 'нашият Бог' Елохим (אֱלֹהִים) също е в множествено число, което също говори за сложно единство.

Виждаме, че трите Божествени Личности са съединени във вечно и съществено единство.

 

Бог е личност

 

Той притежава индивидуалност, самосъзнание и воля, може да чувства, да взема решения и да общува. Той Си има име, с което се представя на други личности, за да могат да общуват с Него.

В Изход 3:14 Бог казва: И Бог каза на Мойсей: АЗ СЪМ ОНЗИ, КОЙТО СЪМ. Рече още: Така ще кажеш на израилтяните: ОНЗИ, КОЙТО СЪМ ме изпрати при вас.

Нашите взаимоотношения с Бог трябва да бъдат да бъдат преди всичко, като с личност, а не сила. Бог не трябва да бъде средство за постигане на цели, а крайната ни цел. Ние го обичаме не заради делата, които е правил, прави и може да направи, а заради самия Него.


Бог е безпрделен

Бог е всеприсъстващ, вездесъщ и всезнаещ

 

Той е неограничен и не може да бъде ограничен. Той не подлежи на ограничения в пространството и времето. Бог знае всичко. Той знае края от самото начало.

В Откровение 1:8 Бог казва: Аз съм Алфа и Омега, казва Господ Бог, Който е, и Който е бил, и Който ще бъде, Всемогъщият.

 

Бог е непроменим

 

Природата на Бог не подлежи на промяна. В Бог не може да има нито количествена, нито качествена промяна. Неговото естество и характер са непроменими във всяко едно обстоятелство.

В Яков 1:17 се казва: Всяко дадено добро и всеки съвършен дар е отгоре, и слиза от Отца на светлините, у Когото няма изменение, или сянка от промяна.

Бог е свят

 

В Него няма никакъв грях. Злото в света по-никакъв начин не Му е повлияло. Всички Негови мисли и действия са съвършенно чисти, добри и без недостатък. Той е отделен от всичко, в което има грях и нечистота.

В Исая 6:3 се казва: И викаха един към друг (серафимите), казвайки: Свят, свят, свят Господ на Силите! Славата Му изпълва цялата земя.


Бог е праведен

 

Нещата, които Бог върши, не са по-различни от онова, което Той очаква от другите. Със Своите действия Той показва какви са Неговите изисквания. Неговите заповеди са в синхрон със законите, които е постановил.

Еремия 9:24 казва: Но който се хвали, нека се хвали с това, че разбира и познава Мене, че съм Господ, Който извършвам милост, правосъдие и правда на земята; понеже в това благоволявам - казва Господ.


Бог е справедлив

 

Справедливостта на Бога означава, че Той е честен, когато прилага закона. Той не показва пристрастие или лични предпочитания. Няма значение с какъв човек има работа. Това, което оказва влияние при определянето на последствията или наградите е какво човекът е направил или не е направил.

Справедливостта на Бог не трябва да се оценява в краткосрочен план. В този живот тя може да изглежда недовършена или несъвършена. Земният живот обаче не е всичко. След него им друг живот и от гледна точка на вечността Божията справедливост е съвършена и завършена.

Второзаконие 32:4 казва: Той е канара; делата Му са съвършени, защото всичките Му пътища са прави, Бог на верността е и няма неправда в Него; справедлив и прав е Той.

 

Бог е истинен

 

Бог е истинен и истински, за разлика от всички останали претендиращи за божественост. В свят изпълнен с лъжа, измама, заблуда и имитация, единственият абсолют остава Бог. Той не може да лъже.

В Еремия 10:10 се казва: Но Господ е истинският Бог, живият Бог и вечният Цар.


Бог е любов

 

Любовта на Бога може да се възприема като безкрайно себераздаване от Негова страна. Тази любов винаги е присъствала във взаимоотношенията в Троицата. Бог е загрижен за доброто на онези, които обича. Неговата любов обхваща цялото човечество. Той прави слънцето Си да изгрява на злите и на добрите и дава дъжд на праведните и на неправедните (Матей 5:45).

В Йоан 3:16 се казва: Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот.


Бог е милостив

 

Милостта на Бога е нежната и любяща съпричастност към Неговите хора. Тя е израз на сърдечна нежност към нуждаещите се.

Псалм 118:1 казва: Славете Господа, защото е благ, защото Неговата милост трае до века.

 

Бог е търпелив

 

Бог е дълготърпелив. Той въздържа осъждането Си и дълго време продължава да предлага спасение и благодат.

Псалм 103:8 казва: Жалостив и милостив е Господ, дълготърпелив и многомилостив.