Какъв е Бог
Едно от определенията за Бог намираме в Уестминстерския Катехизис и то
гласи: Бог е дух, безкраен, вечен, и непроменим в Своето битие, мъдрост,
сила, святост, справедливост, доброта и истина.
За да придобием по-дълбоко разбиране за същността и характера на Бог,
можем да погледнем в Божието Слово, където откриваме как Бог представя
Себе Си.
Бог е дух
Бог не е подложен на ограниченията на физическото тяло. Той не е ограничен от времето и пространството*.
В Йоан 4:24 се казва: Бог е дух; и онези, които Му се кланят, с дух и истина трябва да се кланят.
Бог е един
За да отгорим на въпроса как Бог е един и в същото време Триединен,
включващ три Божествени Личности: Бог Отец, Бог Син, и Бог Свят Дух,
трябва да имаме предвид, че в Божието Слово намираме два вида единство -
абсолютно единство и сложно единство**.
Изразът 'един човек' говори за абсолютно единство, защото се отнася за
едно лице. Но когато четем в Битие 2:24, че мъжът и жената ще бъдат
'една плът', тук вече се говори за сложно единство, като се разбира
единство на две лица.
В Битие 22:2,12; Амос 8:10; Еремия 6:26 и на други места в Библията
думата яхид (יָחִיד) се употребява за да предаде идеята за абсолютно
единство.
Във Второзаконие 6:4 се казва: Слушай, Израилю: Еова нашият Бог, е един Господ.
Подобно на Ездра 3:1 и Езекил 37:17, в този стих еврейската дума за
'един' е ешат (אֶחָד) носеща смисъла на сложно единство. Използваната
еврейска дума за 'нашият Бог' Елохим (אֱלֹהִים) също е в множествено
число, което също говори за сложно единство.
Виждаме, че трите Божествени Личности са съединени във вечно и съществено единство.
Бог е личност
Той притежава индивидуалност, самосъзнание и воля, може да чувства, да
взема решения и да общува. Той Си има име, с което се представя на други
личности, за да могат да общуват с Него.
В Изход 3:14 Бог казва: И Бог каза на Мойсей: АЗ СЪМ ОНЗИ, КОЙТО СЪМ.
Рече още: Така ще кажеш на израилтяните: ОНЗИ, КОЙТО СЪМ ме изпрати при
вас.
Нашите взаимоотношения с Бог трябва да бъдат да бъдат преди всичко, като
с личност, а не сила. Бог не трябва да бъде средство за постигане на
цели, а крайната ни цел. Ние го обичаме не заради делата, които е
правил, прави и може да направи, а заради самия Него.
Бог е безпрделен
Бог е всеприсъстващ, вездесъщ и всезнаещ
Той е неограничен и не може да бъде ограничен. Той не подлежи на
ограничения в пространството и времето. Бог знае всичко. Той знае края
от самото начало.
В Откровение 1:8 Бог казва: Аз съм Алфа и Омега, казва Господ Бог, Който е, и Който е бил, и Който ще бъде, Всемогъщият.
Бог е непроменим
Природата на Бог не подлежи на промяна. В Бог не може да има нито
количествена, нито качествена промяна. Неговото естество и характер са
непроменими във всяко едно обстоятелство.
В Яков 1:17 се казва: Всяко дадено добро и всеки съвършен дар е отгоре, и
слиза от Отца на светлините, у Когото няма изменение, или сянка от
промяна.
Бог е свят
В Него няма никакъв грях. Злото в света по-никакъв начин не Му е
повлияло. Всички Негови мисли и действия са съвършенно чисти, добри и
без недостатък. Той е отделен от всичко, в което има грях и нечистота.
В Исая 6:3 се казва: И викаха един към друг (серафимите), казвайки:
Свят, свят, свят Господ на Силите! Славата Му изпълва цялата земя.
Бог е праведен
Нещата, които Бог върши, не са по-различни от онова, което Той очаква
от другите. Със Своите действия Той показва какви са Неговите
изисквания. Неговите заповеди са в синхрон със законите, които е
постановил.
Еремия 9:24 казва: Но който се хвали, нека се хвали с това, че разбира и
познава Мене, че съм Господ, Който извършвам милост, правосъдие и
правда на земята; понеже в това благоволявам - казва Господ.
Бог е справедлив
Справедливостта на Бога означава, че Той е честен, когато прилага
закона. Той не показва пристрастие или лични предпочитания. Няма
значение с какъв човек има работа. Това, което оказва влияние при
определянето на последствията или наградите е какво човекът е направил
или не е направил.
Справедливостта на Бог не трябва да се оценява в краткосрочен план. В
този живот тя може да изглежда недовършена или несъвършена. Земният
живот обаче не е всичко. След него им друг живот и от гледна точка на
вечността Божията справедливост е съвършена и завършена.
Второзаконие 32:4 казва: Той е канара; делата Му са съвършени, защото
всичките Му пътища са прави, Бог на верността е и няма неправда в Него;
справедлив и прав е Той.
Бог е истинен
Бог е истинен и истински, за разлика от всички останали претендиращи за
божественост. В свят изпълнен с лъжа, измама, заблуда и имитация,
единственият абсолют остава Бог. Той не може да лъже.
В Еремия 10:10 се казва: Но Господ е истинският Бог, живият Бог и вечният Цар.
Бог е любов
Любовта на Бога може да се възприема като безкрайно себераздаване от
Негова страна. Тази любов винаги е присъствала във взаимоотношенията в
Троицата. Бог е загрижен за доброто на онези, които обича. Неговата
любов обхваща цялото човечество. Той прави слънцето Си да изгрява на
злите и на добрите и дава дъжд на праведните и на неправедните (Матей
5:45).
В Йоан 3:16 се казва: Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя
Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има
вечен живот.
Бог е милостив
Милостта на Бога е нежната и любяща съпричастност към Неговите хора. Тя е израз на сърдечна нежност към нуждаещите се.
Псалм 118:1 казва: Славете Господа, защото е благ, защото Неговата милост трае до века.
Бог е търпелив
Бог е дълготърпелив. Той въздържа осъждането Си и дълго време продължава да предлага спасение и благодат.
Псалм 103:8 казва: Жалостив и милостив е Господ, дълготърпелив и многомилостив.